سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 93/3/20 | 1:22 عصر | نویسنده : Tohid VM

 

قرآن از دیدگاه شریعتی

 

 

قرآن کتابی است که با نام  خدا  آغاز می شود و با نام مردم  پایان می پذیرد. کتابی است آسمانی اما  بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می پندارند و بی ایمانان امروز قیاس می کنند  ــ  بیشتر توجهش به بیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد !

 

کتابی است که نام بیش از 70سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از 30 سوره اش از پدیده های مادی وتنها  2 سوره اش از عبادات ! آن هم حج و نماز  !

 

کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست .
کتابیاست که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم و تعلم انسان با قلم ؛ آن هم درجامعه ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست .

 

این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهلدوست ؛ لایش را بستند ، لایهاش بیشتر مصرف پیدا کردو وقتی متنش متروک شد ، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ  که خواندنی نام دارد ــ  دیگر نخواندند،برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی بکار رفت .از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحیو اجتماعی را از او نخواستند ، وسیله شفای امراض جسمی چون دردکمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند ، بالایسر در خواب گذاشتند و بالاخره  اینکه  میبینی ؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند ونثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان های ما به گوشیرسد .

 

قرآن ! من شرمنده  توام اگر از توآواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچهمان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند  چه کسی مرده است ؟

چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگانما نازل کرده است  .

 

قرآن ! من شرمنده  توام اگر تو را از یک نسخه عملی بهیک افسانه موزه نشینمبدل کرده ام . یکی ذوق می کند که ترا بر روی برنج نوشته ،‌ یکیذوق میکند که ترا فرشکرده ، ‌یکی ذوق میکند که ترا با طلا نوشته ، ‌یکی به خود می بالد که تو را در کوچک ترین  قطع  ممکن  منتشر کرده  و …

آیا  واقعا  خدا  تو رافرستاده  تا موزه سازی  کنیم ؟

 

قرآن ! من شرمنده  توام اگر حتی آنان که  تو را میخوانند و تو را می شنوند ،‌آن چنان  به  پایت  می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره  می نشینند  ! …

اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریادمی زنند  احسنت … !    گویی مسابقه  نفس است  …

 

قرآن !  من  شرمنده  توام  اگر به  یک  فستیوال  مبدل شده ای .

حفظ  کردن  تو  با  شماره صفحه ،  خواندن  تو از آخر به  اول  ،  ‌یک  معرفت  است  یا   یک رکورد گیری ؟

ای کاش آنانکه تو را حفظ کردهاند ، ‌حفظ کنی تا  این  چنین  تو را  اسباب  مسابقات  هوش  نکنند

خوشا   به   حال   هر  کسی  که  دلش  رحلی  است  برای  تو   .

آنان که وقتی تو را می خوانند چنان حظ می کنند ،‌گویی که قرآن همین الانبه ایشان نازل شدهاست . آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم .
___________

 

ü      علی شریعتی ، برگرفته ازپدر مادر ما متهمیم ، مجموعه آثار 22

ü      ترجیح میدهم باکفشهایم در خیابان راه بروم وبه خدا فکرکنم تا اینکه در مسجدبنشینم وبه کفشهایم بیاندیشم .

 

 






  • paper | وبلاگ شخصی | بن تن
  • کد موسیقی برای وبلاگ